Home - Scholen trekken docenten niet na
Scholen trekken docenten niet na

146 gevallen van misbruik in 2004-2005

Bron: De Volkskrant
18 november 2006

Middelbare scholen zijn laks met het natrekken van het verleden van nieuwe docenten. Ze nemen wegens ontucht veroordeelde leraren aan, die van justitie niet meer in het onderwijs mogen werken. Dat komt vervolgens uit bij nieuw misbruik. Ook houden scholen seksueel misbruik en seksuele intimidatie nog te vaak onder de pet. Het werkelijke aantal slachtoffers is daardoor veel hoger dan uit cijfers blijkt, stellen hulpverleners en deskundigen. De onderwijsinspectie gaat daarom strenger controleren. De scholen zijn strafbaar als ze de juiste procedures volgen.

Volgens regels mogen scholen alleen leraren aannemen die een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) overleggen, afgegeven door het ministerie van Justitie. Justitie onderzoekt hierbij al het ‘politiecontact’ van de leraar en kijkt in het Centraal Justitieel Documentenregister naar veroordelingen, transacties, en seponeringen gedurende de hele loopbaan.

Coördinator Miep van Hees van de Vertrouwensinspectie van Onderwijs zegt dat gehaaide pedofielen scholen om de tuin leiden. “Ze zeggen dat de ambtelijke molen traag werkt en ze de VOG later zullen laten zien,” zegt Van Hees. “Als ze toch aangenomen worden, houden ze de schoolleidingen aan het lijntje tot deze het vergeet.” De inspectie komt ook jaarlijks scholen tegen die niet in alle gevallen van seksueel misbruik door docenten naar de inspectie, gemeente of politie stappen. Ze lossen het intern op, kennen de regels niet of houden het onder de pet.

Zo werd gisteren bekend dat een Haagse docent die anderhalf jaar een relatie had met een leerlinge in juni op non-actief is gesteld en uiteindelijk een gouden handdruk heeft gekregen van 20.000 euro. Uit rapporten van de inspectie blijkt daat in het schooljaar 2004-2005 146 gevallen van seksueel misbruik werden gemeld. Dat is vijf keer zo veel als de jaren ervoor. In de helft van de gevallen werd ook aangifte gedaan.

De handelwijze van de scholen komt bovenop eerdere berichten dat justitie veroordeelde pedo’s een tweede kans wil geven in het onderwijs. Minimaal zes docenten zijn zo weer aan het werk gegaan. Terug naar nieuwspagina