| Creativiteit en innovatie geven doorslag bij werving | 
      
        | Bron: www.hrpraktijk.nl.  Bij het werven van nieuw personeel letten veel managers op het creatieve en 
innovatieve vermogen van de kandidaten. Van de leidinggevenden geeft 44 procent 
aan deze ‘creativiteitsfactor’ een belangrijk aspect te vinden in de procedure 
van het aannemen van geschikte kandidaten.       Nederlandse managers hebben creativiteit en innovatie hoog op de agenda 
staan. Zo blijkt uit een onderzoek dat adviesbedrijf Thaesis hield in opdracht 
van de Nederlandse Vereniging voor Managers. Voor de enquête werden 245 managers 
ondervraagd. 
 Stimuleren
 Van de managers geeft 38 
procent aan zichzelf creatiever te vinden dan collega’s of de concurrent. Ze 
zijn bovendien van mening dat ze veel bekwamer zijn in het stimuleren van 
creativiteit. De helft van de leidinggevenden zegt creativiteit flink te 
stimuleren en een vijfde doet dat zelf naar eigen zeggen ‘zeer veel’. 
Vrouwelijke managers zijn iets minder stellig in het verkondigen dat ze 
creativiteit stimuleren.
 Praktijk lastigerHet daadwerkelijk experimenteren met 
een nieuwe aanpak, blijkt in de praktijk toch lastiger te liggen dan de heren 
managers willen doen geloven. Slechts 42 procent van de managers van grote 
ondernemingen geeft aan te experimenteren met nieuwe concepten en procedures. 
Bij middelgrote en kleine ondernemingen ligt dat percentage nog lager, 
respectievelijk op 33 en 30 procent.
 |