Creativiteit en innovatie geven doorslag bij werving |
Bron: www.hrpraktijk.nl.
Bij het werven van nieuw personeel letten veel managers op het creatieve en
innovatieve vermogen van de kandidaten. Van de leidinggevenden geeft 44 procent
aan deze ‘creativiteitsfactor’ een belangrijk aspect te vinden in de procedure
van het aannemen van geschikte kandidaten.
Nederlandse managers hebben creativiteit en innovatie hoog op de agenda
staan. Zo blijkt uit een onderzoek dat adviesbedrijf Thaesis hield in opdracht
van de Nederlandse Vereniging voor Managers. Voor de enquête werden 245 managers
ondervraagd.
Stimuleren Van de managers geeft 38
procent aan zichzelf creatiever te vinden dan collega’s of de concurrent. Ze
zijn bovendien van mening dat ze veel bekwamer zijn in het stimuleren van
creativiteit. De helft van de leidinggevenden zegt creativiteit flink te
stimuleren en een vijfde doet dat zelf naar eigen zeggen ‘zeer veel’.
Vrouwelijke managers zijn iets minder stellig in het verkondigen dat ze
creativiteit stimuleren.
Praktijk lastiger Het daadwerkelijk experimenteren met
een nieuwe aanpak, blijkt in de praktijk toch lastiger te liggen dan de heren
managers willen doen geloven. Slechts 42 procent van de managers van grote
ondernemingen geeft aan te experimenteren met nieuwe concepten en procedures.
Bij middelgrote en kleine ondernemingen ligt dat percentage nog lager,
respectievelijk op 33 en 30 procent.
|