Dit blijkt uit
onderzoek van het Britse Capital Consulting.
Slechts achttien procent van de werknemers wordt actief gestimuleerd om
vrienden en bekenden voor te dragen voor vacatures. Een op de vier werknemers
kent iemand die ze meteen zouden aanraden voor een functie. Het sociale netwerk
van bestaand personeel is een bron van nieuw personeel waar bedrijven meer uit
zouden kunnen putten, aldus de onderzoekers
Het heeft voordelen om naar nieuw personeel te zoeken via het netwerk van
werknemers. Zo kan de werkgever geld besparen, bijvoorbeeld de kosten die
wervings- en selectiebureaus in rekening brengen. Daarnaast passen deze
werknemers vaak beter bij het bedrijf en de functie. Ook voelen ze zich sneller
thuis, omdat ze al iemand kennen. Verder blijven ze vaak langer en presteren ze
beter.
Overigens heeft bijna de helft van de respondenten op eigen initiatief wel
eens iemand voorgedragen. Vier van de tien respondenten is zelf wel eens
voorgesteld en twee derde zou in de toekomst iemand willen introduceren.