Dit blijkt uit 
onderzoek van het Britse Capital Consulting. 
Slechts achttien procent van de werknemers wordt actief gestimuleerd om 
vrienden en bekenden voor te dragen voor vacatures. Een op de vier werknemers 
kent iemand die ze meteen zouden aanraden voor een functie. Het sociale netwerk 
van bestaand personeel is een bron van nieuw personeel waar bedrijven meer uit 
zouden kunnen putten, aldus de onderzoekers 
 
Het heeft voordelen om naar nieuw personeel te zoeken via het netwerk van 
werknemers. Zo kan de werkgever geld besparen, bijvoorbeeld de kosten die 
wervings- en selectiebureaus in rekening brengen. Daarnaast passen deze 
werknemers vaak beter bij het bedrijf en de functie. Ook voelen ze zich sneller 
thuis, omdat ze al iemand kennen. Verder blijven ze vaak langer en presteren ze 
beter.   
Overigens heeft bijna de helft van de respondenten op eigen initiatief wel 
eens iemand voorgedragen. Vier van de tien respondenten is zelf wel eens 
voorgesteld en twee derde zou in de toekomst iemand willen introduceren.