Bron: www.nuzakelijk.nl AMSTERDAM - Volgens hrm-adviesbureau Right Management moeten bedrijven bij het ontslag van
een werknemer denken aan de toekomstige relatie met de werknemer. De vergoeding
die de werknemer meekrijgt bij ontslag is eigenlijk een soort wachtvergoeding.
De wachtvergoeding kan de werknemer helpen de tijd te overbruggen totdat het
bedrijf hem of haar weer in dienst kan nemen als de onderneming weer beter
draait.
Right Management stelt dat bedrijven een ‘ontslagpakket’ daarom meer moeten
beschouwen als een manier om de relatie te onderhouden. Dit in tegenstelling tot
vroeger toen het pakket met name een overbrugging was naar een baan bij een
andere werkgever. Het bureau komt tot deze conclusies op basis van de huidige
slechte economische ontwikkelingen.
Talent Daarnaast speelt volgens Lynn Coutigny van Right
Management, de huidige arbeidsmarkt een rol waarbij talent steeds schaarser
wordt en het aantrekken van het juiste talent doorslaggevend is.
“Ontslagvergoedingen dienen in dat kader beschouwd te worden als een
strategische tool en ook op die manier ingebouwd te worden in de hr-politiek van
een bedrijf.”
Right Management deed net voor het begin van de economische crisis in 28
landen onderzoek naar veel voorkomende opzeggingspraktijken. Bedrijven stellen
vooral richtlijnen voor ontslag op vanwege een inkrimping van het personeel of
een organisatorische herstructurering.
Outplacementtraject Ruim de helft van de ondervraagde
bedrijven heeft een formeel schriftelijk vastgelegd ontslagbeleid. Bijna
driekwart van de bedrijven biedt ontslagen werknemers een outplacementtraject,
hoewel ze daartoe niet wettelijk verplicht zijn. De bedrijven bieden het vaakst
een som geld aan als ontslagpakket. Dit is niet afhankelijk van de functie of
de reden van opzegging. Verder komen begeleidingsprogramma’s vaak voor.
Beloof een ontslagen werknemer alleen zaken waarvan u weet dat u ze kunt
nakomen. Dat betekent dat u hem geen terugkeer in zijn oude werk kan toezeggen
bij betere economische omstandigheden. U kunt immers nooit inschatten hoe uw
bedrijf er over enkele jaren precies voor staat en wat voor werknemers u dan
nodig heeft.
|