| Bron: www.nuzakelijk.nl  UTRECHT - Het succes van een eigen bedrijf blijkt niet zozeer te maken te hebben 
met bedrijfsstrategiën en motivatie. Een goed netwerk is belangrijker. Dat 
blijkt uit een onderzoek van econoom Arjan van den Born, die dinsdag promoveert 
aan de Universiteit Utrecht.   De wetenschapper heeft uitgezocht wat de succesfactoren zijn voor het sterk 
groeiende leger van hoogopgeleide zzp’ers, zelfstandige professionals met een 
eigen onderneming zonder personeel. De groep startende ondernemers neemt in 
Nederland snel toe. In 2003 waren er 54.000 starters. Dit aantal was in 2007 al meer dan 
verdubbeld en in de eerste helft van 2008 stonden al 67.000 zzp’ers ingeschreven 
bij Kamers van Koophandel. GroeiVolgens Van den Born wordt de sterke groei vooral 
veroorzaakt doordat steeds meer goedopgeleide mensen denken dat zij hun kennis 
en vaardigheden op de vrije markt te gelde kunnen maken. Zij verhuren zichzelf 
als het ware.
 De promovendus stelt vast dat motivatie maar 5,2 procent van het succes 
bepaalt. Persoonlijkheid scoort nog minder met 1,1 procent. Ook een doordachte 
bedrijfstrategie helpt minder goed dan gedacht, met maar 2,8 procent. SuccesSuccesfactoren zijn wel de vaardigheid van de 
starter (25,6 procent) en het netwerk (20,7 procent). Maar de zzp’er is toch 
vooral afhankelijk van de werking van de markt. Die factor bepaalt voor bijna de 
helft het succes van het eigen bedrijfje, aldus de onderzoeker.
 
 |