Bron: www.nuzakelijk.nl UTRECHT - Het succes van een eigen bedrijf blijkt niet zozeer te maken te hebben
met bedrijfsstrategiën en motivatie. Een goed netwerk is belangrijker. Dat
blijkt uit een onderzoek van econoom Arjan van den Born, die dinsdag promoveert
aan de Universiteit Utrecht. De wetenschapper heeft uitgezocht wat de succesfactoren zijn voor het sterk
groeiende leger van hoogopgeleide zzp’ers, zelfstandige professionals met een
eigen onderneming zonder personeel. De groep startende ondernemers neemt in
Nederland snel toe.
In 2003 waren er 54.000 starters. Dit aantal was in 2007 al meer dan
verdubbeld en in de eerste helft van 2008 stonden al 67.000 zzp’ers ingeschreven
bij Kamers van Koophandel.
Groei Volgens Van den Born wordt de sterke groei vooral
veroorzaakt doordat steeds meer goedopgeleide mensen denken dat zij hun kennis
en vaardigheden op de vrije markt te gelde kunnen maken. Zij verhuren zichzelf
als het ware.
De promovendus stelt vast dat motivatie maar 5,2 procent van het succes
bepaalt. Persoonlijkheid scoort nog minder met 1,1 procent. Ook een doordachte
bedrijfstrategie helpt minder goed dan gedacht, met maar 2,8 procent.
Succes Succesfactoren zijn wel de vaardigheid van de
starter (25,6 procent) en het netwerk (20,7 procent). Maar de zzp’er is toch
vooral afhankelijk van de werking van de markt. Die factor bepaalt voor bijna de
helft het succes van het eigen bedrijfje, aldus de onderzoeker.
|