Home - Medewerkers willen dat bedrijf verbetert
Medewerkers willen dat bedrijf verbetert

Medewerkers willen dat bedrijf verbetert
Bron: personeelsnet
23 oktober 2006
Verbetertrajecten worden zelden echt uitgevoerd.
Het Nederlandse bedrijfsleven moet meer aandacht besteden aan de balans tussen de huidige prestaties en het doorvoeren van structurele verbeteringen. Medewerkers vinden dat managers niet hard genoeg ijveren voor het doorvoeren van verbetertrajecten. Dit blijkt uit onderzoek van Twynstra Gudde en MarketResponse.

Tweederde van de managers heeft naar eigen zeggen zowel oog voor de huidige prestaties als voor verbetertrajecten. Dat oordeel wordt door slechts 44 procent van de medewerkers gedeeld. Slechts de helft van de medewerkers erkent dat het management verbeterinitiatieven stimuleert. Van de managers vindt 70 procent dat.

De helft van de deelnemers aan het onderzoek vindt verbeteren noodzakelijk. Maar ruim eenderde (37 procent) van de managers denkt dat de medewerkers flexibel genoeg zijn om in te spelen op veranderingen in de organisatie; 50 procent van de medewerkers deelt deze mening. Ook over het zelf initiëren van verbeteringen door medewerkers is het management negatiever dan de medewerkers (33 versus 43 procent). Slechts 47 procent van de medewerkers en 64 procent van de managers geeft aan dat verbetertrajecten binnen hun organisatie daadwerkelijk worden uitgevoerd.

Zorgwekkend
Twynstra Gudde vindt de cijfers een ‘zorgwekkende constatering over de concurrentiekracht van het Nederlandse bedrijfsleven’. Het adviesbureau vindt dat bedrijven daarom duidelijke doelen moeten vastleggen op verschillende niveaus, waarbij zowel management als medewerkers worden betrokken. Daardoor ontstaat de juiste prioriteitstelling, motivatie en sturing tijdens verbetertrajecten. Dit vraagt ook om heldere verwachtingen van managers en medewerkers, maar ook om de benodigde ontwikkeling en investeringen in eigenschappen.Terug naar nieuwspagina