Home - Zware schulden voor trage studenten
Zware schulden voor trage studenten

GRONINGEN - Ongeveer 18.000 (oud-)studenten hebben een studieschuld, omdat ze hun hbo- of universitaire opleiding niet binnen de gestelde termijn van tien jaar wisten af te ronden.

In totaal hebben 80.000 jongeren in het studiejaar 1996/1997 studiefinanciering aangevraagd bij de Informatie Beheer Groep (IB-Groep). Dat betekent dat bijna een op de vier van hen er niet in is geslaagd op tijd af te studeren. Een woordvoerder van de IB-Groep heeft vrijdag deze cijfers naar buiten gebracht.

In totaal hebben 60.000 studenten van de lichting 96/97 hun opleiding binnen tien jaar afgerond. Daarnaast zijn 3000 jongeren binnen een jaar om wat voor reden dan ook gestopt met hun studie. Maar volgens de zegsman hebben zij er wel tijdig een punt achtergezet, zodat de studiefinanciering kon worden omgezet in een gift.

Lening
De zogeheten prestatiebeurs krijgen studenten uitbetaald als lening. Als ze op tijd afstuderen wordt dit een gift. In totaal is 80 miljoen euro studiefinanciering volgens de IB-Groep als lening blijven staan bij de lichting van 96/97.

De woordvoerder wijst erop dat waarschijnlijk een deel inmiddels al klaar is met aflossen van hun schuld, omdat veel studenten bijvoorbeeld al na twee jaar of drie jaar zijn gestopt met hun studie en voor een relatief laag bedrag in het rood stonden.

Jammer
Studentenvakbond LSVb vindt het jammer dat bijna een kwart afhaakte. Voorzitter Lisa Westerveld noemt het redelijk schokkend als dit te wijten was aan obstakels in de studie.

Dat studenten hun beurs moeten terugbetalen als ze niet binnen tien jaar hun bul halen, kunnen ze weten, zegt Westerveld. De IB-Groep geeft daar goede voorlichting over.

Tweede Kamerlid Tofik Dibi van GroenLinks is geschrokken van de cijfers en wil dat minister Ronald Plasterk (Onderwijs) ingrijpt. Hij vindt het niet kunnen dat "jongeren van begin twintig starten met een enorme hypotheek op de toekomst" en wil Plasterk dinsdag naar de Kamer roepen tijdens het vragenuurtje.