Home - 'Ondernemers onderschatten arbeidstekort'
'Ondernemers onderschatten arbeidstekort'

Bron: www.nu.nl.

DEN HAAG - De meeste ondernemers beseffen nog niet half dat ze hun personeelswerving moeten aanpassen om voldoende werknemers te houden.

Ook de vakbonden onderschatten het dreigende arbeidstekort. Ze eisen hogere lonen, maar zo verplaatsen ze het probleem alleen maar naar andere sectoren.

Minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken heeft dat maandagavond gezegd tijdens een CDA-bijeekomst in Aalten.

De minister waarschuwde werkgevers dat ze moeten afstappen van het idee dat "jonge, geschoolde, geheel arbeidsgeschikte, blanke, Nederlands sprekende werknemers de norm zijn".

Bedrijven moeten een beleid voeren om ouder personeel te behouden, ze moeten zorgen voor meer deeltijdwerk en ze moeten scholing bieden om 'drop outs' en allochtonen aan te trekken, zei Donner.

Omschakelen
Ook werknemers moeten omschakelen, vindt de minister. "Ze zullen moeten samenwerken met collega's van allochtone herkomst, ze zulen beleiding moeten bieden aan ongeschoolde jongeren en mensen met een beperking, en ze zullen blijvend in hun eigen scholing en ontwikkeling moeten investeren."

De vakbonden moeten volgens Donner niet langer de loonontwikkeling, maar de kwaliteit van het werk, de flexibiliteit van de werktijden en het aan de slag helpen van outsiders voorop stellen.

Voorjaarsoverleg
Donner spreekt woensdag met vakbonden en werkgevers tijdens het traditionele voorjaarsoverleg. Het ziet ernaar uit dat de sociale partners daar vooral zullen aandringen op lastenverlichting en koopkrachtverbetering.