Bron: www.nu.nl.
AMSTERDAM - De deelauto duikt steeds vaker op in het Nederlandse straatbeeld.
Inmiddels maken meer dan 20.000 Nederlanders gebruik van de ongeveer 1100 auto's
van bedrijven als GreenWheels en ConnectCar.
Het afgelopen jaar groeide de branche volgens de Vereniging voor Gedeeld
Autogebruik met ongeveer 45 procent.
");
Grote steden Vooral in de grote steden stijgt de populariteit van de deelauto. "Wij hebben
veel advocaten in ons klantenbestand", aldus algemeen directeur Hemmie Kerklingh
van ConnectCar. "Zij weten dat ze met een abonnement op een deelauto altijd op
een voordelige manier kunnen beschikken over een auto. En ze hebben geen last
meer van hoge parkeerkosten of jarenlange wachtlijsten voor een
parkeervergunning."
De deelauto's staan op vaste gereserveerde parkeerplaatsen in een groot
aantal steden. Klanten kunnen 24 uur per dag zonder veel moeite een auto
reserveren via internet of telefoon. De grote aanbieders geven chipkaarten uit,
waarmee een gereserveerde auto kan worden geopend. Na afloop van de rit
registreert een boordcomputer de gereden kilometers en het aantal uren.
Abonnementhouders kunnen via internet of via maandelijkse overzichten zien welk
bedrag ze verschuldigd zijn.
Abonnementen Marktleider GreenWheels en goede nummer twee ConnectCar bieden in grote
lijnen hetzelfde product aan. Allebei bieden ze maandabonnementen aan met
prijzen die variëren van 0 tot 50 euro per maand. Naarmate het abonnement
duurder is, nemen de brandstof- en gebruikskosten af. Beide bedrijven maken
gebruik van kleine, energiezuinige auto's.
Er zijn ook verschillen. Zo maakt GreenWheels, dat de deelauto in 1995
introduceerde in Nederland, gebruik van rode Peugeots 107 met een groen logo en
voorzien van een eenvoudige autoradio. Het bedrijf vraagt een borgsom van 225
euro. Vaste klanten van NS krijgen korting op een abonnement.
ConnectCar Sinds een jaar of vier rukt ConnectCar ook op. Deze aanbieder brengt geen
borg in rekening, beschikt over zilvergrijze auto's met autoradio met cd-speler
en slijt abonnementen aan alle rijbewijshouders, ongeacht de leeftijd. "Daarmee
onderscheiden we ons van onze concurrenten", stelt Kerklingh. "GreenWheels
hanteert bijvoorbeeld een leeftijdgrens van 24 jaar."
De Vereniging voor Gedeeld Autogebruik heeft recent onderzoek laten uitvoeren
naar het effect van autodelen in de binnenstad van Amsterdam. Daaruit blijkt dat
de parkeerdruk afneemt en dat deelautogebruikers 12 procent minder kilometers
rijden met de auto dan mensen met een eigen auto.
Stimuleren Gevolg is een forse afname van de uitstoot van broeikasgassen en een
toenemend gebruik van fiets en openbaar vervoer. De vereniging pleit in een
brief aan milieuminister Jacqueline Cramer voor het stimuleren van de deelauto
in het bedrijfsleven.
Kerklingh vindt ook dat de overheid meer kan doen om het gebruik van de
deelauto te stimuleren. "Dat is hard nodig om de zaak rendabel te maken. Wij
hebben de afgelopen jaren fors moeten investeren en verwachten pas volgend jaar
voor het eerst het break-even punt te halen. Het zou mooi zijn als bijvoorbeeld
de deelgemeenten in Amsterdam minder moeilijk doen over de aanleg van
parkeerplaatsen voor onze auto's. En ze zouden via hun websites iets kunnen doen
aan promotie van autodelen."
Eigen auto De directeur van ConnectCar voorziet net als de branchevereniging een gouden
toekomst voor de deelauto, maar is niet blind voor bedreigingen. "Er zijn
milieuvoordelen en het is goedkoper dan het bezit van een eigen auto, maar
daarmee overtuig je lang niet iedereen. Heel veel mensen gaan toch voor hun
eigen auto. Dat zit nog steeds heel diep." |