| Bron: www.nu.nl. AMSTERDAM - De deelauto duikt steeds vaker op in het Nederlandse straatbeeld. 
Inmiddels maken meer dan 20.000 Nederlanders gebruik van de ongeveer 1100 auto's 
van bedrijven als GreenWheels en ConnectCar. 
 Het afgelopen jaar groeide de branche volgens de Vereniging voor Gedeeld 
Autogebruik met ongeveer 45 procent. 
");
 Grote stedenVooral in de grote steden stijgt de populariteit van de deelauto. "Wij hebben 
veel advocaten in ons klantenbestand", aldus algemeen directeur Hemmie Kerklingh 
van ConnectCar. "Zij weten dat ze met een abonnement op een deelauto altijd op 
een voordelige manier kunnen beschikken over een auto. En ze hebben geen last 
meer van hoge parkeerkosten of jarenlange wachtlijsten voor een 
parkeervergunning."
 De deelauto's staan op vaste gereserveerde parkeerplaatsen in een groot 
aantal steden. Klanten kunnen 24 uur per dag zonder veel moeite een auto 
reserveren via internet of telefoon. De grote aanbieders geven chipkaarten uit, 
waarmee een gereserveerde auto kan worden geopend. Na afloop van de rit 
registreert een boordcomputer de gereden kilometers en het aantal uren. 
Abonnementhouders kunnen via internet of via maandelijkse overzichten zien welk 
bedrag ze verschuldigd zijn.  AbonnementenMarktleider GreenWheels en goede nummer twee ConnectCar bieden in grote 
lijnen hetzelfde product aan. Allebei bieden ze maandabonnementen aan met 
prijzen die variëren van 0 tot 50 euro per maand. Naarmate het abonnement 
duurder is, nemen de brandstof- en gebruikskosten af. Beide bedrijven maken 
gebruik van kleine, energiezuinige auto's.
 Er zijn ook verschillen. Zo maakt GreenWheels, dat de deelauto in 1995 
introduceerde in Nederland, gebruik van rode Peugeots 107 met een groen logo en 
voorzien van een eenvoudige autoradio. Het bedrijf vraagt een borgsom van 225 
euro. Vaste klanten van NS krijgen korting op een abonnement.  ConnectCarSinds een jaar of vier rukt ConnectCar ook op. Deze aanbieder brengt geen 
borg in rekening, beschikt over zilvergrijze auto's met autoradio met cd-speler 
en slijt abonnementen aan alle rijbewijshouders, ongeacht de leeftijd. "Daarmee 
onderscheiden we ons van onze concurrenten", stelt Kerklingh. "GreenWheels 
hanteert bijvoorbeeld een leeftijdgrens van 24 jaar."
 De Vereniging voor Gedeeld Autogebruik heeft recent onderzoek laten uitvoeren 
naar het effect van autodelen in de binnenstad van Amsterdam. Daaruit blijkt dat 
de parkeerdruk afneemt en dat deelautogebruikers 12 procent minder kilometers 
rijden met de auto dan mensen met een eigen auto.  StimulerenGevolg is een forse afname van de uitstoot van broeikasgassen en een 
toenemend gebruik van fiets en openbaar vervoer. De vereniging pleit in een 
brief aan milieuminister Jacqueline Cramer voor het stimuleren van de deelauto 
in het bedrijfsleven.
 Kerklingh vindt ook dat de overheid meer kan doen om het gebruik van de 
deelauto te stimuleren. "Dat is hard nodig om de zaak rendabel te maken. Wij 
hebben de afgelopen jaren fors moeten investeren en verwachten pas volgend jaar 
voor het eerst het break-even punt te halen. Het zou mooi zijn als bijvoorbeeld 
de deelgemeenten in Amsterdam minder moeilijk doen over de aanleg van 
parkeerplaatsen voor onze auto's. En ze zouden via hun websites iets kunnen doen 
aan promotie van autodelen."  Eigen autoDe directeur van ConnectCar voorziet net als de branchevereniging een gouden 
toekomst voor de deelauto, maar is niet blind voor bedreigingen. "Er zijn 
milieuvoordelen en het is goedkoper dan het bezit van een eigen auto, maar 
daarmee overtuig je lang niet iedereen. Heel veel mensen gaan toch voor hun 
eigen auto. Dat zit nog steeds heel diep."
 |