Home - Helft jongeren aan het werk na verplichte werkstage
Helft jongeren aan het werk na verplichte werkstage

ROTTERDAM - De helft van de jongeren die sinds november hebben meegedaan aan een verplichte werkstage van de gemeente Rotterdam, is doorgestroomd naar een reguliere baan.

Het gaat om schoolverlaters van onder de 23 jaar die een uitkering wilden aanvragen. Van de 63 'dropouts' vonden 32 jongeren een baan.

Dat zei een woordvoerster van de gemeentelijke reinigingsdienst Roteb woensdag. Ze bevestigde daarmee een artikel in De Telegraaf.

Het jongerenloket waar de schoolverlaters zich meldden voor een uitkering, stuurde de deelnemers door naar Roteb. Die zette hen aan het werk bij Multigroen, de eigen kwekerij.

Regelmaat
Roteb brengt de schooluitvallers regelmaat, vroeg opstaan, werkervaring en discipline bij. Ze krijgen er een sollicitatietraining en bij sommigen wordt zonodig de taal bijgespijkerd.

Twintig deelnemers - het zogeheten Workfirst-project is in november begonnen met 83 personen - zitten nog in het stagetraject. Op vijftien jongeren heeft Workfirst geen zicht meer. Zij kunnen terug naar school zijn gegaan of zelf werk hebben gevonden.

Het kan ook zijn dat ze niks doen. "Ze hebben in elk geval geen uitkering", weet de woordvoerster.

Misdragen
Twee deelnemers werden tijdens het project weggestuurd, omdat ze zich misdroegen. Drie bedankten bij voorbaat al. Elf zijn doorgestuurd naar andere reïntegratieprojecten.

De gemeente besloot het stageproject na het succes van de eerste groep door te laten lopen. In september begint Roteb met een nieuwe aanwas. Om de jonge mannen en vrouwen nog beter te laten doorstromen naar ander werk, begint maandag de tweede jobcoach van het jongerenloket. Alle jongeren die bij deze gemeentelijke dienst aankloppen, worden doorgestuurd.

Conducteur
De eerste doorstromers vonden werk in onder meer de zorg, als productie- of als administratief medewerker. Een enkeling werd conducteur bij de NS.