Home - Aantal werkende vrouwen met kinderen groeit
Aantal werkende vrouwen met kinderen groeit

Bron: www.zibb.nl.

In 2007 had meer dan de helft van de vrouwen met minderjarige kinderen een deeltijdbaan. Dat is een toename in vergelijking met 2006. Dat blijkt dinsdag uit gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Er was vooral een stijging van het aantal moeders met een grote deeltijdbaan. Het aandeel werkende moeders met een baan van 20-27 uur per week en van 28-34 uur per week nam in 2007 met ongeveer 2 procentpunt toe. Zo werkte in 2007 tweederde van de moeders meer dan 12 uur per week. Ruim een kwart van de vrouwen werkte drie dagen in de week (20-27 uur). Minder dan een op de tien had een voltijdbaan (35 uur of meer).

Hoogopgeleide moeders hebben 'grote' banen, stelt het CBS. In 2007 hadden bijna twee van de vijf hoogopgeleide moeders zo'n baan van 28 uur per week of meer. Volgens het CBS is dat ruim twee keer zoveel als bij laagopgeleide moeders, waarbij meer dan de helft niet tot de werkzame beroepsbevolking behoort. Middelbaar opgeleide moeders hadden vaker dan gemiddeld een iets kleinere deeltijdbaan van 12-19 uur per week.

Kinderopvang
Ook blijkt dat kinderopvang moeders zelden belemmert om (meer) te werken. Een op de vijf moeders die niet werkt of een deeltijdbaan heeft, wil wel meer werken maar geeft als belangrijkste reden aan dat zij nog geen baan van de gewenste omvang heeft kunnen vinden. Dit aandeel lag in 2007 op 30 procent. In 2005 was dat nog 40 procent.

Voor bijna 10 procent van de moeders is een tekort aan kinderopvang een belemmering om meer te werken. De hoge kosten van de opvang worden dan het vaakst genoemd als probleem.