Home - Personeelstekort drukt kwaliteit gehandicaptenzorg
Personeelstekort drukt kwaliteit gehandicaptenzorg

Bron: www.nu.nl.

DEN HAAG - Een kwart van de instellingen waar verstandelijk gehandicapten dag en nacht verblijven, levert geen goede zorg. Het personeel, krap in aantal, is niet deskundig genoeg.

Dat blijkt uit een dinsdag verschenen rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). De instellingen die het slecht doen, moeten een plan van aanpak maken om de zorg te verbeteren. Zonodig zal de IGZ het toezicht verscherpen.

Signaal
Staatssecretaris Jet Bussemaker (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) noemde het rapport 'een ernstig signaal', waarbij zij het 'meest verontustend' vond dat de kwaliteit van de instellingen onder druk staat door personeelstekorten.

Coaching en bijscholing
De IGZ vindt dat instellingen meer aandacht moet besteden aan coaching, bijscholing en uitwisseling van kennis en ervaring. Dat moet de vakkundigheid van het personeel verhogen.

Ook moeten de instellingen de wensen van de gehandicapten beter leren kennen zodat die hun eigen leven kunnen leiden.

Kwaliteit
Inspecteur-generaal Gerrit van der Wal noemde het opvallend dat kleine instellingen en instellingen waarin meer rekening wordt gehouden met de wens van bewoners over het algemeen betere zorg leveren. De zorgen die ouders uitspreken over de kwaliteit van de instellingen is meestal terecht, stelde Van der Wal vast.

Kritiek
Toenemende kritiek op de sector (100.000 gehandicapten, 125.000 medewerkers, omzet: 4 miljard euro) was de aanleiding voor het onderzoek, waarbij de inspectie 96 instellingen bezocht.

Een aantal instellingen heeft inmiddels plannen gemaakt om de zorg te verbeteren, liet Van der Wal weten.

Personeel
Bussemaker heeft aangekondigd te investeren in stages voor de zorg om potentieel personeel een plaats te bieden. Ze zou het spijtig te vinden als mensen voor de zorg verloren gaan omdat er geen stageplaats valt te krijgen.

Opleidingen
De staatssecretaris erkende dat aan opleidingen nog veel valt te verbeteren. Verder stelde ze met het rapport in de hand vast dat een instelling met tevreden bewoners ook doorgaans contente medewerkers heeft. En omgekeerd.