| Bron: www.nu.nl.  DEN HAAG - Een kwart van de instellingen waar verstandelijk gehandicapten dag 
en nacht verblijven, levert geen goede zorg. Het personeel, krap in aantal, is 
niet deskundig genoeg. 
 Dat blijkt uit een dinsdag verschenen rapport van de Inspectie voor de 
Gezondheidszorg (IGZ). De instellingen die het slecht doen, moeten een plan van 
aanpak maken om de zorg te verbeteren. Zonodig zal de IGZ het toezicht 
verscherpen.
   SignaalStaatssecretaris Jet Bussemaker (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) noemde 
het rapport 'een ernstig signaal', waarbij zij het 'meest verontustend' vond dat 
de kwaliteit van de instellingen onder druk staat door personeelstekorten.
 Coaching en bijscholingDe IGZ vindt dat instellingen meer aandacht moet besteden aan coaching, 
bijscholing en uitwisseling van kennis en ervaring. Dat moet de vakkundigheid 
van het personeel verhogen.
 Ook moeten de instellingen de wensen van de gehandicapten beter leren kennen 
zodat die hun eigen leven kunnen leiden. KwaliteitInspecteur-generaal Gerrit van der Wal noemde het opvallend dat kleine 
instellingen en instellingen waarin meer rekening wordt gehouden met de wens van 
bewoners over het algemeen betere zorg leveren. De zorgen die ouders uitspreken 
over de kwaliteit van de instellingen is meestal terecht, stelde Van der Wal 
vast.
 KritiekToenemende kritiek op de sector (100.000 gehandicapten, 125.000 medewerkers, 
omzet: 4 miljard euro) was de aanleiding voor het onderzoek, waarbij de 
inspectie 96 instellingen bezocht.
 Een aantal instellingen heeft inmiddels plannen gemaakt om de zorg te 
verbeteren, liet Van der Wal weten.  PersoneelBussemaker heeft aangekondigd te investeren in stages voor de zorg om 
potentieel personeel een plaats te bieden. Ze zou het spijtig te vinden als 
mensen voor de zorg verloren gaan omdat er geen stageplaats valt te krijgen.
 OpleidingenDe staatssecretaris erkende dat aan opleidingen nog veel valt te verbeteren. 
Verder stelde ze met het rapport in de hand vast dat een instelling met tevreden 
bewoners ook doorgaans contente medewerkers heeft. En omgekeerd.
 
 
 |