CV-tijdperk loopt ten einde |
CV-tijdperk loopt ten einde Bron: Managers online 22 juni 2006 Personeelsmanagers en recruiters krijgen meer en meer CV’s, maar een derde tot de helft daarvan wordt nooit ingezien of nagetrokken. De kwaliteit is bovendien betreurenswaardig en steeds minder interessant voor degenen die snellere, geschiktere manieren zoeken om mensen te selecteren. Dit concludeert het Amerikaanse MRINetwork. Vooral de toename van het solliciteren via internet heeft geleid tot de enorme toename in het verspreiden van CV’s en de kwaliteitsdaling ervan. Het versturen kost nog maar een muisklik en de CV’s worden aangepast om bij zoveel mogelijk banen aan te sluiten. Het komt dan ook geregeld voor dat recruiters kandidaten opbellen die geen flauw idee hebben over welke baan ze bellen; ze hebben hun CV immers ontelbare keren verzonden.
Tijdrovend Voor de werkgevers is het doorspitten van elektronisch ingediende CV’s tijdrovend. Elk CV is anders opgebouwd en moet dus alsnog handmatig worden doorgespit. Bovendien is het teveel vertrouwen op de genoemde werkervaring riskant. Fouten, overdrijvingen en zelfs leugens zijn bijna standaard onderdeel van CV’s. Objectieve kwaliteitseisen Volgens MRINetwork ligt de oplossing in een geheel nieuwe manier van solliciteren, inclusief een standaard methode van vergaren, vergelijken en opslaan van kandidaatgegevens. Ook zou de ingediende informatie standaard dusdanig opgesteld moeten worden dat de onderneming er optimaal van kan profiteren. Daarvoor kan bijvoorbeeld gebruikgemaakt worden van objectieve kwaliteitstesten uit gevalideerde assessment methodes. Op die manier geeft de kandidaat alleen de informatie waar de onderneming iets aan heeft. Vervolgens kan die alle gegevens verzamelen en evalueren en kan een objectieve geschiktheidsscore gedestilleerd worden. Komt de kandidaat boven een van tevoren vastgestelde minimumscore uit, dan is het zinvol hem of haar uit te nodigen voor een gesprek. Terug naar nieuwspagina
|