Bron: www.emerce.nl.
"Geen subsidies en duwen tegen wat beweegt", adviseert media-ondernemer Willem
van Kooten minister Ronald Plasterk. Plasterk luisterde gisteren naar de wensen
van de cross media-branche.
Op het Mediapark in Hilversum legde Ronald Plasterk,
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, zijn oor te luisteren bij de
cross media-branche tijdens een
Immovator-bijeenkomst.
Investeerder Hubert Deitmers, Willem van Kooten, hoogleraar Digitale
Mediastudies Paul Rutten en ondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten fungeerden
als panel en opiniegevers. Zij mochten gisteren samen met de mensen in de
goedgevulde zaal van Studio 3, hun wensen aan de minister uiten.
Willem
van Kooten was duidelijk in wat de mediasector nodig heeft om de ontwikkelingen
naar een hoger plan te trekken: hard werken en een scherpe, praktische focus.
De wensen en meningen van het panel en de zaal liep ver uiteen. De grote
lijn tijdens de twee uur durende bijeenkomst was dat ondernemerschap
gestimuleerd moet worden.
Schoolverlater schopt het
ver Veldhuijzen van Zanten, die op zijn 15e school verliet en een cum
laude-predikaat fingeerde op zijn diploma van de Kunstacademie, schetste: "Het
Nederlandse onderwijs is gericht op het maken van werknemers, niet op het maken
van ondernemers. Anders dan in Amerika is het voldoende om naar een zesje te
streven. En helaas wordt er in Nederland totaal geen les gegeven in hoe mensen
zich presenteren. Álles is afhankelijk van je pitch."
Investeerder Hubert
Deitmers, die samen met Joop van den Ende twee fondsen ter waarde van 150
miljoen euro beheert, onderschrijft die stelling. "Veel mensen worden in
Nederland opgeleid tot manager, niet tot ondernemer, om te werken bij een Akzo
of een Unilever."
Plasterk, houder van een klein dozijn patenten waarmee
hij uiteindelijk toch niet besloot een spin out op te richten van de
universiteit, nam de stellingen ter kennisgeving aan. Hij ging amper met de
sprekers in debat. Hij stelde enkel dat de beschreven ervaringen niet per
definitie representatief voor de gehele bevolking zijn.
In het algemeen
stelde de bioloog,
die tevens vice-voorzitter van het Innovatieplatform is: "Zoeken naar waar je
uniek in bent. Dat is een thema." Zinspelend op buitenlandse ontwikkelingen met
YouTube en Wiki's: "De markt moet een selectief voordeel vinden van die zaken om
er iets bijzonders mee te doen."
Minister ript DVD's voor
iPod De minister blijkt geen digibeet. "Voor de vakantie pas geleden
heb ik zelf de DVD's van tv-serie 24 geript om ze op mijn iPod terug te kunnen
kijken."
Plasterk, sinds februari 2007 minister bij OC&W, probeerde afgelopen
maanden de Blackberry nog verbannen te krijgen tijdens de ministerraad. "Vanuit
mijn opvoeding heb ik meegekregen dat het niet beleefd is als je tijdens een
gesprek niet alle aandacht voor je gesprekspartners hebt." Die poging kon op
weinig sympathie rekenen van zijn druk mailende collega-ministers, van wie
enkelen integraal verslag doen van de ministerraden aan hun ministeries.
Verse ideeën uit anarchie Professor Paul Rutten hield een
pleidooi voor aandacht voor de ICT- en mediasector in het algemeen. Hij stelde
dat er 515.000 mensen in Nederland actief zijn in deze branche, 6,9 procent van
de banen. "Eén op de tien nieuwe banen ontstaat in deze sectoren. Ze groeien
harder dan het gemiddelde van de economie.
Ruttens poging om de as
Amsterdam-Hilversum als dé centrale plek voor ICT- en cross mediaontwikkelingen
op de kaart te zetten bij de minister strandden. Rutten stelde dat 35 procent
van banen in de ICT-sector en creatieve industrie zich in deze zogeheten
Noordvleugel bevinden. Plasterk: "Dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat
ongeveer eenderde van gehele Nederlandse bevolking in die regio
woont."
De minister vindt veel media-opleidingen te braaf. Hij leek
gecharmeerd van het idee dat in 'anarchie' goede ideeën ontstaan. Hij memoreerde
aan een bezoek aan de Design Academy
in Eindhoven. Daar worden de studenten in hun eerste studiejaar 'verlost' van
traditionele opvattingen, waardoor een soort mentale anarchie ontstaat. "Van
daaruit kunnen nieuwe dingen ontstaan."
Deitmers, die eerder Plasterks
voorganger Maria van der Hoeven adviseerde, bepleitte een nationale benadering
van Nederlandse cross media-ontwikkelingen. "We moeten ons niet focussen op de
regio", maar een beleid voor het land maken in een internationaal speelveld.
Deitmers investeerde sinds januari 2006 in een klein dozijn cross
media-bedrijven, met het oogmerk hen allen internationaal te laten expanderen.
"Een groot deel van de gelden is geïnvesteerd, maar we kunnen nog even
vooruit."
|