Home - 'Minister, stimuleer het digitale ondernemerschap'
'Minister, stimuleer het digitale ondernemerschap'

Bron: www.emerce.nl.

"Geen subsidies en duwen tegen wat beweegt", adviseert media-ondernemer Willem van Kooten minister Ronald Plasterk. Plasterk luisterde gisteren naar de wensen van de cross media-branche.

Op het Mediapark in Hilversum legde Ronald Plasterk, Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, zijn oor te luisteren bij de cross media-branche tijdens een Immovator-bijeenkomst.

Investeerder Hubert Deitmers, Willem van Kooten, hoogleraar Digitale Mediastudies Paul Rutten en ondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten fungeerden als panel en opiniegevers. Zij mochten gisteren samen met de mensen in de goedgevulde zaal van Studio 3, hun wensen aan de minister uiten.

Willem van Kooten was duidelijk in wat de mediasector nodig heeft om de ontwikkelingen naar een hoger plan te trekken: hard werken en een scherpe, praktische focus.

De wensen en meningen van het panel en de zaal liep ver uiteen. De grote lijn tijdens de twee uur durende bijeenkomst was dat ondernemerschap gestimuleerd moet worden.

Schoolverlater schopt het ver
Veldhuijzen van Zanten, die op zijn 15e school verliet en een cum laude-predikaat fingeerde op zijn diploma van de Kunstacademie, schetste: "Het Nederlandse onderwijs is gericht op het maken van werknemers, niet op het maken van ondernemers. Anders dan in Amerika is het voldoende om naar een zesje te streven. En helaas wordt er in Nederland totaal geen les gegeven in hoe mensen zich presenteren. Álles is afhankelijk van je pitch."

Investeerder Hubert Deitmers, die samen met Joop van den Ende twee fondsen ter waarde van 150 miljoen euro beheert, onderschrijft die stelling. "Veel mensen worden in Nederland opgeleid tot manager, niet tot ondernemer, om te werken bij een Akzo of een Unilever."

Plasterk, houder van een klein dozijn patenten waarmee hij uiteindelijk toch niet besloot een spin out op te richten van de universiteit, nam de stellingen ter kennisgeving aan. Hij ging amper met de sprekers in debat. Hij stelde enkel dat de beschreven ervaringen niet per definitie representatief voor de gehele bevolking zijn.

In het algemeen stelde de bioloog, die tevens vice-voorzitter van het Innovatieplatform is: "Zoeken naar waar je uniek in bent. Dat is een thema." Zinspelend op buitenlandse ontwikkelingen met YouTube en Wiki's: "De markt moet een selectief voordeel vinden van die zaken om er iets bijzonders mee te doen."

Minister ript DVD's voor iPod
De minister blijkt geen digibeet. "Voor de vakantie pas geleden heb ik zelf de DVD's van tv-serie 24 geript om ze op mijn iPod terug te kunnen kijken."

Plasterk, sinds februari 2007 minister bij OC&W, probeerde afgelopen maanden de Blackberry nog verbannen te krijgen tijdens de ministerraad. "Vanuit mijn opvoeding heb ik meegekregen dat het niet beleefd is als je tijdens een gesprek niet alle aandacht voor je gesprekspartners hebt." Die poging kon op weinig sympathie rekenen van zijn druk mailende collega-ministers, van wie enkelen integraal verslag doen van de ministerraden aan hun ministeries.

Verse ideeën uit anarchie
Professor Paul Rutten hield een pleidooi voor aandacht voor de ICT- en mediasector in het algemeen. Hij stelde dat er 515.000 mensen in Nederland actief zijn in deze branche, 6,9 procent van de banen. "Eén op de tien nieuwe banen ontstaat in deze sectoren. Ze groeien harder dan het gemiddelde van de economie.

Ruttens poging om de as Amsterdam-Hilversum als dé centrale plek voor ICT- en cross mediaontwikkelingen op de kaart te zetten bij de minister strandden. Rutten stelde dat 35 procent van banen in de ICT-sector en creatieve industrie zich in deze zogeheten Noordvleugel bevinden. Plasterk: "Dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat ongeveer eenderde van gehele Nederlandse bevolking in die regio woont."

De minister vindt veel media-opleidingen te braaf. Hij leek gecharmeerd van het idee dat in 'anarchie' goede ideeën ontstaan. Hij memoreerde aan een bezoek aan de Design Academy in Eindhoven. Daar worden de studenten in hun eerste studiejaar 'verlost' van traditionele opvattingen, waardoor een soort mentale anarchie ontstaat. "Van daaruit kunnen nieuwe dingen ontstaan."

Deitmers, die eerder Plasterks voorganger Maria van der Hoeven adviseerde, bepleitte een nationale benadering van Nederlandse cross media-ontwikkelingen. "We moeten ons niet focussen op de regio", maar een beleid voor het land maken in een internationaal speelveld. Deitmers investeerde sinds januari 2006 in een klein dozijn cross media-bedrijven, met het oogmerk hen allen internationaal te laten expanderen. "Een groot deel van de gelden is geïnvesteerd, maar we kunnen nog even vooruit."