| Bron: www.emerce.nl.  "Geen subsidies en duwen tegen wat beweegt", adviseert media-ondernemer Willem 
van Kooten minister Ronald Plasterk. Plasterk luisterde gisteren naar de wensen 
van de cross media-branche.  Op het Mediapark in Hilversum legde Ronald Plasterk, 
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, zijn oor te luisteren bij de 
cross media-branche tijdens een 
Immovator-bijeenkomst.  Investeerder Hubert Deitmers, Willem van Kooten, hoogleraar Digitale 
Mediastudies Paul Rutten en ondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten fungeerden 
als panel en opiniegevers. Zij mochten gisteren samen met de mensen in de 
goedgevulde zaal van Studio 3, hun wensen aan de minister uiten. 
 Willem 
van Kooten was duidelijk in wat de mediasector nodig heeft om de ontwikkelingen 
naar een hoger plan te trekken: hard werken en een scherpe, praktische focus.
 
 De wensen en meningen van het panel en de zaal liep ver uiteen. De grote 
lijn tijdens de twee uur durende bijeenkomst was dat ondernemerschap 
gestimuleerd moet worden.
 
 Schoolverlater schopt het 
ver
 Veldhuijzen van Zanten, die op zijn 15e school verliet en een cum 
laude-predikaat fingeerde op zijn diploma van de Kunstacademie, schetste: "Het 
Nederlandse onderwijs is gericht op het maken van werknemers, niet op het maken 
van ondernemers. Anders dan in Amerika is het voldoende om naar een zesje te 
streven. En helaas wordt er in Nederland totaal geen les gegeven in hoe mensen 
zich presenteren. Álles is afhankelijk van je pitch."
 
 Investeerder Hubert 
Deitmers, die samen met Joop van den Ende twee fondsen ter waarde van 150 
miljoen euro beheert, onderschrijft die stelling. "Veel mensen worden in 
Nederland opgeleid tot manager, niet tot ondernemer, om te werken bij een Akzo 
of een Unilever."
 
 Plasterk, houder van een klein dozijn patenten waarmee 
hij uiteindelijk toch niet besloot een spin out op te richten van de 
universiteit, nam de stellingen ter kennisgeving aan. Hij ging amper met de 
sprekers in debat. Hij stelde enkel dat de beschreven ervaringen niet per 
definitie representatief voor de gehele bevolking zijn.
 
 In het algemeen 
stelde de bioloog, 
die tevens vice-voorzitter van het Innovatieplatform is: "Zoeken naar waar je 
uniek in bent. Dat is een thema." Zinspelend op buitenlandse ontwikkelingen met 
YouTube en Wiki's: "De markt moet een selectief voordeel vinden van die zaken om 
er iets bijzonders mee te doen."
 
 Minister ript DVD's voor 
iPod
 De minister blijkt geen digibeet. "Voor de vakantie pas geleden 
heb ik zelf de DVD's van tv-serie 24 geript om ze op mijn iPod terug te kunnen 
kijken."
 Plasterk, sinds februari 2007 minister bij OC&W, probeerde afgelopen 
maanden de Blackberry nog verbannen te krijgen tijdens de ministerraad. "Vanuit 
mijn opvoeding heb ik meegekregen dat het niet beleefd is als je tijdens een 
gesprek niet alle aandacht voor je gesprekspartners hebt." Die poging kon op 
weinig sympathie rekenen van zijn druk mailende collega-ministers, van wie 
enkelen integraal verslag doen van de ministerraden aan hun ministeries. 
 Verse ideeën uit anarchie
 Professor Paul Rutten hield een 
pleidooi voor aandacht voor de ICT- en mediasector in het algemeen. Hij stelde 
dat er 515.000 mensen in Nederland actief zijn in deze branche, 6,9 procent van 
de banen. "Eén op de tien nieuwe banen ontstaat in deze sectoren. Ze groeien 
harder dan het gemiddelde van de economie.
 
 Ruttens poging om de as 
Amsterdam-Hilversum als dé centrale plek voor ICT- en cross mediaontwikkelingen 
op de kaart te zetten bij de minister strandden. Rutten stelde dat 35 procent 
van banen in de ICT-sector en creatieve industrie zich in deze zogeheten 
Noordvleugel bevinden. Plasterk: "Dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat 
ongeveer eenderde van gehele Nederlandse bevolking in die regio 
woont."
 
 De minister vindt veel media-opleidingen te braaf. Hij leek 
gecharmeerd van het idee dat in 'anarchie' goede ideeën ontstaan. Hij memoreerde 
aan een bezoek aan de Design Academy 
in Eindhoven. Daar worden de studenten in hun eerste studiejaar 'verlost' van 
traditionele opvattingen, waardoor een soort mentale anarchie ontstaat. "Van 
daaruit kunnen nieuwe dingen ontstaan."
 
 Deitmers, die eerder Plasterks 
voorganger Maria van der Hoeven adviseerde, bepleitte een nationale benadering 
van Nederlandse cross media-ontwikkelingen. "We moeten ons niet focussen op de 
regio", maar een beleid voor het land maken in een internationaal speelveld. 
Deitmers investeerde sinds januari 2006 in een klein dozijn cross 
media-bedrijven, met het oogmerk hen allen internationaal te laten expanderen. 
"Een groot deel van de gelden is geïnvesteerd, maar we kunnen nog even 
vooruit."
 
 
 |