Volgens Florence Schmit van
nationalevacaturebank.nl weten werkzoekenden vaak bitter weinig van de organisatie waar zij solliciteren. ‘Voordat kandidaten besluiten op een vacature te solliciteren, willen ze graag een beeld hebben van het bedrijf en hun eventuele werkomgeving. Ook willen ze graag zien wie hun leidinggevende is en wie hun toekomstige collega’s zijn.’
De filmpjes geven in zo'n drie minuten een impressie van de onderneming. VX Company, ASML en Facet Human Capital Group zijn de eerste bedrijven die zichzelf met een videoclip aan de sollicitant presenteren.
In het
filmpje van VX Company bijvoorbeeld, worden drie werknemers gefilmd onderweg en achter hun bureau. Ze vertellen wat hun werk interessant maakt en hoe ze de combinatie werk en privé geregeld hebben. Terloops komen ook beelden van het bedrijfsgebouw en de kantine voorbij.
Videoclips kunnen omgekeerd ook gebruikt worden bij het uitkiezen van sollicitanten. Uit
Brits onderzoek bleek in april dat vier op de vijf werkgevers wel iets ziet in het selecteren van kandidaten op basis van een korte videoboodschap bij hun cv. In de praktijk wordt het echter nog niet zo vaak toegepast; 17 procent van de ondervraagden zei daadwerkelijk wel eens een videosollicitatie te hebben ontvangen.