Kranten verliezen veel personeelsadvertenties |
Kranten verliezen veel personeelsadvertenties Bron: Personeelsnet.nl 9 augustus 2006 Wervingsadvertenties vooral op internet en in vakbladen. In de eerste helft van 2006 publiceerden werkgevers 37% meer personeelsadvertenties. Opvallend is dat zij die advertenties steeds minder in dagbladen plaatsen. Daarentegen zijn internet en vakbladen de favoriete wervingsmedia. Dat meldt Nielsen Media Reasearch.
In de eerste zes maanden zijn 650.000 wervingsadvertenties geplaatst. Daarvan kwam 81% op een jobsite terecht. Bijna 13 procent verscheen in dagbladen en 6 procent in vak- en managementbladen.
Deze cijfers betekenen een pijnlijke teruggang voor de dagbladen, want in het eerste halfjaar van 2005 hadden deze nog een aandeel van 15 procent. Het aandeel van vak- en managementbladen bleef gelijk. Maar omdat er veel meer advertenties zijn geplaatst, verdienen de vak- en managementbladen wel meer aan personeelsadvertenties dan een jaar geleden.
Soms toch de krant De meeste wervingsadvertenties waren voor vacatures in de administratie, ICT, verkoop en financiën. Ook deze advertenties werden voor meer dan 80% op internet geplaatst.
Maar in bepaalde branches is de krant nog steeds een belangrijk wervingsmedium. Zo wordt bij het onderwijs nog 41% van de vacatures in een krant bekend gemaakt (evenveel als op internet). De gezondheids- en welzijnssector plaatst 38% van de personeelsadvertenties in de krant en nog eens 13 % in vakbladen. Ook ambtenaren worden nog voor 44% geworven met een vacatureplaatsing in een dagblad. Terug naar nieuwspagina
|