Meerderheid familiebedrijven zonder opvolgingsplan |
Bron: www.zibb.nl.
Directeur-grootaandeelhouders (dga's) en directieleden van Nederlandse
familiebedrijven steken massaal hun kop in het zand als het gaat om hun
opvolging. Ruim de helft (55 procent) van de Nederlandse familiebedrijven heeft
geen concreet bedrijfsopvolgingsplan klaarliggen en 59 procent heeft nog geen
opvolger gekozen. Tegelijkertijd is er veel irritatie bij dga's over complexe
fiscale regels.
Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het vandaag gepubliceerde 'Family
Business'-onderzoek 2007/2008 van accountants- en advieskantoor
PricewaterhouseCoopers (PwC) onder 1.500 familiebedrijven verspreid over 28
landen.
PwC verwacht dat van de circa 80.000 Nederlandse familiebedrijven
ruim een kwart binnen vijf jaar van eigenaar verandert. In meer dan de helft zal
het gaan om familieopvolging. Ruim een derde (35 procent) verwacht verkocht te
worden aan een private equity partij.
Wereldwijd
probleem Bedrijfsoverdracht is overigens niet alleen een specifiek
Nederlands probleem, zo blijkt uit het onderzoek. Wereldwijd heeft 49 procent
van de familiebedrijven geen plan klaarliggen waarin het toekomstig eigendom van
hun bedrijf wordt geregeld.
Wereldwijd meent 85 procent van de
respondenten dat vereenvoudiging van het fiscale regime en verlaging van de
belastingdruk een topprioriteit van hun overheid zou moeten zijn. Steef Klop,
partner bij PwC en mede-initiatiefnemer van het Nederlandse deel van het
onderzoek, verbaast zich over het gebrek aan politieke aandacht van de
Nederlandse overheid. 'Gezien de inzet - een potentieel enorm verlies aan
werkgelegenheid en een mogelijke uitholling van de groei in de belangrijkste
economische centra - moet het familiebedrijf hoger op de politieke agenda
staan.'
Cruciale rol Familiebedrijven spelen een cruciale rol
in de wereldwijde economie. Een maatstaf van hun belang is hun economische
kracht. Zo genereren familiebedrijven binnen de EU tussen de 35 procent en 65
procent van het bruto nationaal product van hun land.
|