Home - Hoger opgeleide werkt over
Hoger opgeleide werkt over

Bron: Management Team
5 december 2006

De helft van de hoger opgeleide werknemers werkte de laatste jaren regelmatig over. Dat is meer dan andere werkenden.Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In 2005 ging het om meer dan een miljoen mensen met een hbo- of universitair diploma die langere dagen maakten dan hun arbeidscontract bepaalde. Van de middelbaar geschoolden werkte ongeveer een derde over. Dat kwam vorig jaar neer op ruim 900.000 werkenden. Van de lager geschoolden maakte ruim een kwart, bijna 400.000 mensen, meer uren voor de baas.

Over de hele linie neemt overwerk al jaren toe. Maakte in 2000 nog gemiddeld een derde van de werknemers met een baan van tenminste twaalf uur per week, geregeld langere dagen dan afgesproken. Vorig jaar was dat 38 procent.

Regelmatig overwerk komt meer voor bij mannen dan bij vrouwen. In 2005 maakten bijna 1,5 miljoen mannen overuren. Dat is 43 procent van de mannelijke werknemers, tegen 32 procent (875.000) van hun vrouwelijke collega’s. Terug naar nieuwspagina