| Bron: www.nuzakelijk.nl  AMSTERDAM - Generatie Y-werknemers, privégrootgebruikers van online social media, gebruiken 
deze op het werk niet méér dan hun oudere collega's. Zij zoeken juist naar 
persoonlijk contact en begeleiding.  
 Dat blijkt uit het onderzoek ‘Generatie Y: onthyped’ door de Vrije 
Universiteit Amsterdam, de Universiteit Utrecht en communicatiespecialist 
Involve. Organisaties doen veel moeite om de nieuwste generatie werknemers - generatie 
Y (geboren na 1980) binnen te halen en te binden. Op het gebied van marketing en 
arbeidsmarktcommunicatie is generatie Y al geruime tijd een hot item. De 
onderzoekers onderzochten wat jonge werknemers belangrijk vinden in en 
verwachten van interne communicatie. ToegankelijkIn tegenstelling tot wat vaak wordt 
aangenomen, blijkt uit het onderzoek dat voor jongeren de nieuwste 
mediatoepassingen in hun organisatie helemaal niet zo belangrijk zijn. Het gaat 
hen - overigens net als oudere werknemers - vooral om de inhoud. Zij willen dat 
communicatie binnen de organisatie open en transparant is, en dat informatie 
toegankelijk is.
 Daar komt nog bij dat voor de starters hun eigen ontwikkeling het 
allerbelangrijkste is. Het krijgen van goede coaching en feedback vinden zij 
essentieel. Deze behoefte heeft waarschijnlijk niet zoveel met de generatie te 
maken, maar wel met de fase in hun loopbaan. ProcessenVerder blijkt uit het onderzoek dat jongeren 
voornamelijk privé online sociale netwerken gebruiken. In de werksfeer is dat 
nog minimaal. Simpelweg omdat de processen binnen organisaties hier nog 
onvoldoende toe uitnodigen.
 Er ligt een enorme kans voor organisaties in het stimuleren en faciliteren 
van interne netwerken. Dit is een manier om co-creatie (samen vorm geven aan 
verbeteringen in een organisatie) gemakkelijker te maken. Jongeren zijn daar bij 
uitstek goed in, aldus de onderzoekers. 
 
 |