Bron: www.nuzakelijk.nl AMSTERDAM - Generatie Y-werknemers, privégrootgebruikers van online social media, gebruiken
deze op het werk niet méér dan hun oudere collega's. Zij zoeken juist naar
persoonlijk contact en begeleiding.
Dat blijkt uit het onderzoek ‘Generatie Y: onthyped’ door de Vrije
Universiteit Amsterdam, de Universiteit Utrecht en communicatiespecialist
Involve.
Organisaties doen veel moeite om de nieuwste generatie werknemers - generatie
Y (geboren na 1980) binnen te halen en te binden. Op het gebied van marketing en
arbeidsmarktcommunicatie is generatie Y al geruime tijd een hot item. De
onderzoekers onderzochten wat jonge werknemers belangrijk vinden in en
verwachten van interne communicatie.
Toegankelijk In tegenstelling tot wat vaak wordt
aangenomen, blijkt uit het onderzoek dat voor jongeren de nieuwste
mediatoepassingen in hun organisatie helemaal niet zo belangrijk zijn. Het gaat
hen - overigens net als oudere werknemers - vooral om de inhoud. Zij willen dat
communicatie binnen de organisatie open en transparant is, en dat informatie
toegankelijk is.
Daar komt nog bij dat voor de starters hun eigen ontwikkeling het
allerbelangrijkste is. Het krijgen van goede coaching en feedback vinden zij
essentieel. Deze behoefte heeft waarschijnlijk niet zoveel met de generatie te
maken, maar wel met de fase in hun loopbaan.
Processen Verder blijkt uit het onderzoek dat jongeren
voornamelijk privé online sociale netwerken gebruiken. In de werksfeer is dat
nog minimaal. Simpelweg omdat de processen binnen organisaties hier nog
onvoldoende toe uitnodigen.
Er ligt een enorme kans voor organisaties in het stimuleren en faciliteren
van interne netwerken. Dit is een manier om co-creatie (samen vorm geven aan
verbeteringen in een organisatie) gemakkelijker te maken. Jongeren zijn daar bij
uitstek goed in, aldus de onderzoekers.
|