Bron: HRpraktijk.nl.
HRM is verantwoordelijk voor 20 procent van de bedrijfswinst. Dit blijkt uit onderzoek van The RBL Group en de Ross School of Business van de Universiteit van Michigan. HR is uitgegroeid tot een onderdeel dat van essentieel belang is voor de concurrentiekracht van een onderneming.
Het onderzoek stelt dat dit is gebeurd tegen de opinie van het management in die meent dat HR te veel tijd besteedt aan eigen modellen, en ondanks het feit dat veel ondernemingen zich afvragen of HR wel de vaardigheden, instelling en motivatie heeft om de nieuwe rol aan te kunnen.
Bijdragen aan winst
“Het intellectuele kapitaal, talent en vaardigheden van een onderneming zijn afhankelijk van de kunde en toewijding van het HRM,” stelt Dave Ulrich, medeoprichter van The RBL Group. “Daarom is het belangrijk dat HR medewerkers weten hoe ze kunnen bijdragen aan de winst. Die kennis moeten ze in praktijk brengen.” HR professionals moeten zich daarom nieuwe vaardigheden eigen maken en vooral zich meer profileren.
Talenten en vereisten HRM
Ulrich vindt bovendien dat HR zowel geloofwaardig als pro-actief moet zijn. De medewerkers moeten vertrouwd, gerespecteerd en bewonderd worden en visie hebben, een duidelijk standpunt innemen en zorgen dat er naar ze geluisterd wordt. Slechts 20 procent van de HR medewerkers past in dit profiel. Ulrich denkt dat 60 procent van de HR-professionals de vereiste vaardigheden nog kan ontwikkelen. De resterende groep heeft volgens hem niet de juiste vaardigheden en/of persoonlijkheid.
Richting geven
Naast bovengenoemde eisen, moet een HR medewerker richting weten te geven aan de bedrijfscultuur en zich ontwikkelen tot zowel talentmanager als organisatiedeskundige, stelt Ulrich. Klantverwachtingen moeten worden vertaald naar individuele werknemers en naar de organisatie als geheel. Op die manier zal HRM uiteindelijk de juiste cultuur binnen een bedrijf creëren en kunnen veranderingen effectief worden doorgevoerd.
Meer over: Competentiemanagement.
|