Home - Zes tips voor sollicitanten googlen
Zes tips voor sollicitanten googlen

Bron: Personeelsnet.

Ken de gevaren van zoekmachines.

P&O-ers die Google of andere zoekmachines gebruiken om informatie te achterhalen over sollicitanten, zijn zich niet altijd bewust van de gevaren. Een onderzoek onder 2400 mensen van EPN (platform voor de informatie-samenleving) wijst op de gevaren. De uitkomsten zijn dusdanig, dat voorzichtigheid geboden blijft.

Bovendien bestaan er ook nog privacyregels en regelt de NVP-sollicitatiecode wat er moet gebeuren met informatie die over de sollicitant wordt ingewonnen.

Tip 1: zorg dat u de juiste persoon vindt
Volgens het onderzoek van EPN vindt 80 procent van de mensen zijn naam terug op internet. Verontrustend is dat vier op de tien op deze manier informatie vindt die niet over henzelf gaat, maar over een andere persoon met dezelfde naam. Bovendien blijkt ruim 10% zich niet te kunnen vinden in het beeld dat anderen van hen via internet kunnen krijgen.

Tip 2: gebruik ook andere bronnen
Internet is een uitstekende informatiebron, maar niet altijd even zorgvuldig. Gebruik daarom ook andere bronnen om uw informatie te valideren. Referenties blijven belangrijk. Maar u kunt ook bellen met voormalige werkgevers, of naar de school die op het CV staat. Maak dat dan wel vooraf kenbaar aan de sollicitant.

Tip 3: virtueel CV is soms mooier dan echt
Misschien vindt u resultaten in Google van iemands gedroomde bestaan, terwijl zijn of haar echte CV er heel anders uitziet. Internet is een virtuele wereld. Sommigen houden nauwkeurig hun werkelijke CV bij op netwerksites als Hyves, Xing en LinkedIn. Anderen ontsnappen juist aan de sleur en verzinnen een tweede identiteit. Op zich is daar niets ergs aan, als de sollicitant tijdens de sollicitatie maar eerlijk is over zijn of haar ware leven.

Tip 4: roddel en achterklap
Net als in het echte leven, worden grenzen opgezocht (en overschreden) op internet. Het kan dus goed zijn dat u op roddel en achterklap stuit over de kandidaat. Een afgewezen liefde, een getergde buurvrouw die niet van katten houdt, of zomaar een heftige reactie in een discussieforum: niet alles wat over de kandidaat wordt gezegd komt van een betrouwbare bron.

Tip 5: Privé is privé
Misschien vindt u zaken uit het privéleven van de kandidaat. Dat kan bijvoorbeeld een jolige foto uit de studententijd zijn, of een profiel op een datingsite. Bedenk dat privé ook echt privé is, tenzij het de spuigaten uitloopt. Ook al is informatie op internet openbaar, u mag niet zomaar alles betrekken bij het beoordelen van de kandidaat.

Tip 6: controleer of de gevonden informatie juist is
In de NVP-sollicitatiecode staat het helder: u moet alle informatie die u vindt over de sollicitant met hem of haar bespreken. Zo kunt u vaststellen of u wel de juiste informatie gebruikt bij uw oordeel. De NVP Sollicitatiecode is opgesteld door organisaties van werkgevers en werknemers, samen met de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & organisatieontwikkeling (NVP).