Meer dan 15.000 ict-rampen per jaar |
Bron: www.zibb.nl.
Minder dan de helft (gemiddeld 48 procent) van alle ICT- projecten is volledig
succesvol. Van de overige 52 procent van de projecten faalt 4 procent volkomen,
of 48 procent gedeeltelijk. De invoering van CRM systemen leidt bijna niet tot
succes: meer dan tweederde van deze projecten mislukt.
Zo blijkt uit de Ernst & Young ICT Barometer van juni 2007,
die is gehouden onder 607 directeuren, managers en professionals uit het
bedrijfsleven en (semi-)overheid. De respondenten geven verschillende
redenen op voor het mislukken van de projecten. Meestal werkt de toepassing niet
door al dan niet technische problemen binnen de organisatie (37 procent). Het
project voldoet niet aan de verwachting (28 procent) of loopt uit (23 procent).
Daarnaast is er vaak sprake van een kostenoverschrijding (11 procent).
Allerergste projecten 'Er zijn circa 100.000 bedrijven vanaf 5 medewerkers in Nederland die ruw
geschat 380.000 ICT- projecten op jaarbasis starten. Als we uitgaan van de 4
procent van projecten die volledig mislukt, dan zien we in het onderzoek ruim
15.000 volledig geflopte projecten per jaar', aldus Jacob Verschuur, directeur
ICT Leadership bij Ernst & Young. 'Deze uitslag is ronduit schokkend',
zegt Verschuur. 'En dan benoemen we alleen nog maar de allerergste projecten. We
hebben het dan nog niet eens over het aantal projecten dat maar gedeeltelijk
succesvol is (48 procent).'
Vooral CRM-systemen 'In totaal zijn er op jaarbasis bijna 200.000 projecten die niet naar
tevredenheid verlopen of volledig mislukken. Een groot deel daarvan levert niet
de gewenste resultaten op, of overschrijden het budget.' 'Hoeveel bedrijven
raken hierdoor in grote problemen? 15.000 mislukte projecten, gemiddeld 3.8
projecten per bedrijf: dat zijn bijna 4.000 bedrijven met falende
boekhoudsystemen, haperende netwerken, onbenaderbare websites en vooral erg veel
slecht werkende CRM systemen.'
|