Home - Optimisme onder ondernemers en consumenten
Optimisme onder ondernemers en consumenten

Bron: www.adformatie.nl.

Bedrijfsleven en consument zijn positief over de economie, zo blijkt uit de stemmingspeilingen van het CBS en de Europese Commissie.

Medio 2003 bereikte het vertrouwen van consumenten en van ondernemers in de industrie, de bouw en de zakelijke dienstverlening een dieptepunt. Sindsdien is dit sterk verbeterd.
Het huidige optimisme past in het beeld van hoogconjunctuur. Het consumentenvertrouwen neemt gestaag toe. De optimisten hebben inmiddels weer ruim de overhand op de pessimisten. In juni 2007 werd zelfs de hoogste stand van het consumentenvertrouwen in 6,5 jaar bereikt.
Al meer dan een jaar is de stemming onder de industrieel ondernemers bijzonder goed. Dat geldt ook voor ondernemers in de zakelijke dienstverlening.

'Online campagnes missen effectiviteit'
De meest gebruikte spreidingsmethode – een gelijkmatige verdeling van reclame impressies over een bepaalde periode – bij online campagnes is minder effectief.
Dat melden onderzoeksbureau MeMo2 en bannertechnologieontwikkelaar Hottraffic op basis van een nieuwe meettechnologie. Volgens de twee bedrijven is het effectiever om met een hoge reclame-intensiteit te beginnen en dan af te bouwen om daarna eventueel weer te intensiveren.
De nieuwe technologie is gebaseerd op meetpixels en maakt het mogelijk om het effect van tijd, volgorde en spreiding inzichtelijk te maken.
Marcel Vogels (MeMo2: ‘Wij zien vaak dat er niet bewust genoeg wordt omgegaan met de spreiding van een online campagne. Daarnaast zijn veel uitgevers in de praktijk langzaam met het plaatsen van advertenties waardoor de hoogste contactfrequentie in het midden van de campagne valt. Het is de moeite waard om nauwkeurig naar planning en spreiding te kijken en bewust te kiezen voor een methode die het best bij een specifieke campagne past.'
 
Fusie the people’s valley en Veritate
Online bureau the people’s valley en e-mail marketingspecialist Veritate gaan fuseren. Beide bedrijven behouden hun huidige naam.
De ondernemingen gaan samen opereren vanuit het kantoor van the people’s valley in Amsterdam. Als gevolg van deze fusie ontstaat een onderneming met 85 medewerkers. De totale omzet komt uit op tien miljoen euro.
Vincent Gravesteyn, ceo van the people’s valley holding: ‘The valley is de afgelopen jaren continue fors gegroeid, maar we zijn altijd op zoek geweest naar uitbreiding van de dienstverlening voor onze klanten. E-mail marketing is een dienst die wij nog niet aanboden.’
Johan van Mil van Veritate: ‘De wens van de consument dat er continu naar hem geluisterd wordt, betekent voor alle merken dat zij hun online aciviteiten volledig op elkaar moeten afstemmen. Met deze combinatie maken wij dat mogelijk.’
 
Nederland 1 marktleider in week 31
Nederland 1 was in week 31 marktleider op tv (tijdvak 18.00-24.00 uur, 6+) met een aandeel van 17,5 procent.
Nederland 2 had 7,6 en Nederland 3 5,7 procent. RTL4 scoorde 12,3, RTL5 kwam uit op 6,9 procent en RTL7 scoorde 4,3. SBS6 behaalde een aandeel van 13,0, Net5 had 5,4 procent en Veronica 6,1. Tien had een marktaandeel van 3,9 procent.
Het Journaal van 20.00 uur op maandag was het best bekeken programma van afgelopen week met 1,897 miljoen kijkers. Spoorloos had 1,648 miljoen kijkers, gevolgd door Hart van Nederland op maandag met 1,332 miljoen mensen. Gezellig naar de Krim was goed voor 1,209 miljoen belangstellenden en Nederland te koop werd bekeken door 1,207 miljoen mensen.
Bron: SKO.

Consument drinkt meer light-producten

Tussen 2000 en 2006 zijn Nederlandse consumenten steeds meer light-producten gaan drinken.
In deze periode groeide het verbruik van light-frisdranken met 75 procent. Tegelijkertijd daalde de vraag naar 'regular'-producten met 15 procent. Daarmee kwam de consumptie van frisdrank per Nederlander uit op 98 liter in 2006. Dat is 1 procent meer dan in 2000.
De toenemende voorkeur voor light-frisdranken gaat samen met een groei van de consumptie van mineraalwater. De cijfers zijn afkomstig van het CBS.

Overname Endemol bijna rond
De overname van mediabedrijf Endemol door het Italiaanse Mediaset van oud-premier Silvio Berlusconi en de investeringsmaatschappij Cyrte van John de Mol is bijna rond.
Sinds vrijdag is het grootste gedeelte van de aandelen die op de beurs staan genoteerd in handen van de twee. Edam Acquisition, het samenwerkingsverband van Mediaset, Cyrte en zakenbank Goldman Sachs, nam eerder al 75 procent van de aandelen over van het Spaanse Telefónica over voor 2,6 miljard euro. Daarna volgde een bod van 24,55 euro per aandeel op het resterende belang.
Edam beschikt nu over een belang van 99,54 procent in de televisieproducent. Met de totale overname is in totaal ruim 3 miljard euro gemoeid (ANP).

Recordoplage bikini-editie Linda.
De bikini-cover in juni van tijdschrift Linda. heeft een recordoplage behaald van ruim 171.000 exemplaren.
De editie had een uitklapcover met Linda de Mol en andere bekende Nederlandse 40+ vrouwen in bikini. Ongeretoucheerd, dat wil zeggen dat geen van de vrouwen met behulp van fotoshop langer was gemaakt, verjongd of strakgetrokken.
Meer dan 60% van alle winkeliers was 100% uitverkocht. Dat komt vrijwel nooit voor in de tijdschriftenwereld, claimt uitgever Mood for Magazines.

Twee digitale homokanalen

Nederland heeft straks twee digitale homokanalen: X-Mo en OutTV. X-Mo is gestart op KPN’s Interactieve TV en het CAIW-kabelnet.
OutTV gaat volgend jaar van start. De zenders zijn dan waarschijnlijk ook via andere kabelmaatschappijen te zien, meldt Emerce. X-Mo, de eerste gay-zender in Nederland, werd zaterdag tijdens de Gay Pride in Amsterdam officieel gelanceerd. X-Mo is een erotisch kanaal voor homomannen met vooral veel films. OutTV krijgt een serieuzere programmering met praat- lifestyleprogramma's, series en films.